1 juli 2016

Efficiënter en slimmer (samen)werken met Skype for Business

We waren al even bekend met Skype. Het was simpelweg een eenvoudige en goedkope manier om met familie en vrienden te bellen of te chatten. In 2011 heeft Microsoft Skype overgenomen en in 2013 heeft Microsoft de Skype functionaliteit in Windows geïntegreerd. De nieuwe naam Skype for Business als opvolger van Lync zorgt voor extra bekendheid van het zakelijke communicatieplatform. Medewerkers kunnen simpelweg slimmer samenwerken met Skype for Business.

Als Microsoft consultant met specialisatie Skype for Business ben ik vrijwel dagelijks bezig met de implementatie en uitrol van Skype for Business bij onze klanten. Skype for Business biedt uitgebreide functionaliteit en maakt de belofte van slimmer (samen)werken echt waar. In deze blog benoem ik een aantal mogelijkheden van Skype for Business, die uw dagelijkse werk efficiënter, slimmer en wellicht ook leuker maken.

1. Samenwerken met Skype for Business

Voor mij zit de kracht met name in het beter kunnen samenwerken met Skype for Business. Het is eenvoudig om vergaderingen in Outlook te plannen, te chatten met collega’s en via chatberichten bestanden te delen. Wat ik bijvoorbeeld prettig vind, is dat ik een collega nog snel even een presentatie kan laten reviewen of een chat kan sturen als ik een simpele vraag heb, zodat ik weer verder kan.

2. Online vergaderen met Skype for Business

Met Skype for Business zet ik online vergaderingen op. Dit betekent, dat het niet meer nodig is om te reizen naar een vergaderlocatie. Bovendien ‘past’ een online vergadering vaak beter in een agenda, omdat er geen reistijd nodig is. Een overleg is hierdoor sneller gepland. Ik kan eenvoudig overleg voeren, presenteren (met audio en video), presentaties laten zien, waar ik ook ben. Online vergaderen met Skype for Business levert mij en mijn organisatie een enorme tijds- en kostenbesparing op.

3. Aanwezigheidsindicator

Dit is een relatief simpele functionaliteit van Skype for Business, maar o zo praktisch. Want hoe vaak komt het niet voor dat ik een collega probeer te bereiken, maar dat dit niet lukt? Via de aanwezigheidsindicator kan ik direct zien of en wanneer collega’s online en/of beschikbaar zijn. Dit kan via de Skype for Business contactpersonenlijst, maar ik kan het ook in Outlook zien. Ik kan ook een collega die offline is taggen. Als deze collega weer online is, ontvang ik een notificatie. Door mijn status in Skype te beheren, weten collega’s waar ik ben en of ik gestoord kan worden.

4. Webinars

Steeds meer (marketingafdelingen van) organisaties kiezen ervoor om webinars te organiseren. Het organiseren van een succesvolle webinar vraagt veel van een organisatie. Denk maar aan de benodigde voorbereidingen, zoals het plannen, uitwerken en het promoten van een webinar. Op het moment zelf moet de webinar dan ook goed gaan en moet u op de techniek kunnen vertrouwen. Skype for Business maakt het met Skype Meeting Broadcast mogelijk om webinars te faciliteren en u kunt realtime polls inzetten. Yammer stimuleert dialoog tijdens de uitzending. Bovendien is het dankzij deze functionaliteit mogelijk om een webinar volledig in eigen huis te organiseren.

5. Telefooncentrale

Een redelijk nieuwe functionaliteit die Microsoft onlangs aan Skype for Business heeft toegevoegd, is Modern voice met Cloud-PBX oftewel een telefooncentrale in de Cloud. Met deze functionaliteit wordt de telefooncentrale naar de Cloud verplaatst. Met de Cloud telefooncentrale kunt u waar u ook bent gesprekken voeren via uw telefoon, pc of mobiele device, zonder dat er een traditioneel telefoonsysteem nodig is. Ook is het eenvoudig om gesprekken naar collega’s door te verbinden.

REACTIES

Nog geen reacties

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd

<
>
Office 365 vormt de basis van de moderne werkplek en wordt iedere dag flink op de proef gesteld. Steeds vaker wordt er dan ook voor gekozen om Office 365 beheer uit te besteden. Lees meer >
Skype for Business maakt de belofte van slimmer (samen)werken echt waar. In deze blog delen we de mogelijkheden met je.Lees meer >
Windows Autopilot is een stabiel hulpmiddel die de uitrol van nieuwe werkplekken vereenvoudigt. Advantive deelt de mogelijkheden en voordelen met je.Lees meer >