Verandermanagement in coronatijd vraagt om nog meer creativiteit

Door de coronacrisis is er voor organisaties veel veranderd. Deze veranderingen hebben mede gezorgd voor versnelde digitalisering. Dit heeft, ook nu nog, een grote impact op medewerkers en de manier van (samen)werken. Hoe pas je verandermanagement in coronatijd toe? Onze collega Chris Munten is gespecialiseerd in verandermanagement. Hij deelt zijn kennis en ervaringen met je.

1. Hoe pas je verandermanagement in coronatijd toe?

“Het allerbelangrijkste is om ervoor te zorgen dat je verandermanagement niet alleen doet. Voor verandermanagement heb je sponsoren nodig en draagvlak vanuit de directie /management. Sponsoren zijn mensen die de verandering dragen en zichtbaar zijn in de organisatie. Dat laatste is in deze tijd lastig. Toch is belangrijk om de verandering een gezicht te geven. Zeker nu iedereen vanuit huis werkt. De sponsoren hebben de belangrijke taak om ‘de waarom’ van de verandering goed te laten landen bij de eindgebruikers.”

2. Welke veranderingen zie je nu?

“Afstand. Je kunt nu niet meer spontaan een overleg plannen of even sparren met collega’s op kantoor. Je moet hiervoor een afspraak plannen en achter je laptop kruipen. De spontaniteit zie je verdwijnen. Alles gaat nu richting een scherm. Dit vereist een andere manier van werken en een planmatige aanpak. Een overleg moet je nu plannen en goed voorbereiden. Ook vraagt het om een slimme inzet van de tools die je voor online vergaderen gebruikt. Voor de een gaat dit gemakkelijker dan voor de ander. Niet iedereen was voor de coronacrisis gewend om thuis te werken. Sommige eindgebruikers krijgen behoorlijk wat voor hun kiezen. We zijn nu online met elkaar verbonden via bijvoorbeeld Microsoft Teams of Zoom. Deze tools zijn door de ICT-afdeling aangezet, maar vaak worden ze nog niet door alle gebruikers op de gewenste manier ingezet. Een organisatie kan Microsoft Teams of Zoom aanzetten. Voor een daadwerkelijke inzet door de verschillende gebruikers binnen je organisatie, moet je nog wel iets doen. Dan komt verandermanagement om de hoek kijken.”

3. Wat betekent thuiswerken voor verandermanagement?

“Heel veel. Het contact dat je normaal hebt, is er nu niet. Voorheen kon je over een afdeling lopen of ging in je gesprek bij de koffiemachine en ving je veel signalen op. Het was toen veel eenvoudiger om te ontdekken hoe eindgebruikers de veranderingen ervaren of er weerstand is en wat hun persoonlijke drijfveren zijn. Deze informatie moet je nu planmatig via een online meeting of telefoongesprek ophalen. Verandermanagement in coronatijd vraagt om een nog creatievere aanpak. Thuiswerken maakt verandermanagement lastig, maar niet onmogelijk.”

4. Welke vragen krijg je van je organisaties?

“Eigenlijk hele algemene vragen. Organisaties hebben afgelopen jaar halsoverkop technologie, zoals Microsoft Teams en Zoom, uitgerold. Natuurlijk was de urgentie door de eerste lockdown groot om het thuiswerken zo snel mogelijk te kunnen faciliteren. Vaak is de menselijke kant hierbij vergeten. Hoe zitten eindgebruikers in de wedstrijd? Is het iedereen is gelukt om deze nieuwe manier van werken eigen te maken? Veel organisaties gaan hier nu mee aan de slag. Daarnaast denken veel organisaties nu na of ze na de coronacrisis medewerkers vaker of soms zelfs volledig vanuit huis willen laten werken. De vraag is of dit ook bij de medewerkers, de bedrijfscultuur en de tradities van een organisatie past. Het is zo belangrijk om naar al deze facetten te kijken om een weloverwogen keuze te maken.”

5. Welke kansen zie je voor organisaties?

“Op dit moment zijn er heel veel kansen voor organisaties. Door de coronacrisis is digitalisering is in een stroomversnelling geraakt. Het is aan change managers de taak om eindgebruikers op een gestructureerde manier mee te nemen in al deze veranderingen. Maak hierbij gebruikers bewust van ‘de waarom’ van de verandering. Deel ook wat het betekent als je organisatie niet verandert. Organisaties die verandermanagement succesvol toepassen, krijgen tijdens verandertrajecten nieuwe inzichten en ontdekken nieuwe kansen. Verandermanagement zorgt niet alleen voor betrokken en tevreden eindgebruikers, het maakt je organisatie ook slagvaardiger. Dit maakt verandermanagement zo waardevol voor organisaties.”

6. Wat betekenen die nieuwe inzichten voor de strategie van organisaties?

“Organisaties maken vaak een strategie of visiedocument voor een aantal jaren. Voor sommige organisaties is de manier van werken dusdanig veranderd, dat de plannen drastisch bijgesteld moeten worden. De versnelde digitalisering en de nieuwe manier van werken bieden je organisaties vele kansen. Maak hier slim gebruik van. Kijk ook nog naar eventuele hiaten in je organisatie. Misschien loopt de automatisering van enkele bedrijfsprocessen nog achter, is je ICT-infrastructuur nog niet helemaal op orde om thuiswerken goed te kunnen faciliteren en/of is het slim om de digitale vaardigheden van je medewerkers verder te verbeteren. We merken dat veel organisaties nu plannen maken voor de toekomst om zo succesvol mogelijk uit deze crisis te komen. Een slimme inzet van ICT speelt hierbij een belangrijke rol. Uiteraard helpen we organisaties hierbij. We bieden organisaties inspiratiesessies en strategische workshops. Daarnaast helpen we organisaties bij het vormgeven van een vernieuwde ICT-strategie/-visie voor hun organisatie.”

7. Hoe ga je succesvol van start met verandermanagement?

“Zorg dat je een goede groep hebt staan, die de veranderingen omarmt. Deze groep wordt door een change manager en/of een projectmanager ondersteund om de gewenste veranderingen goed in de organisatie te laten landen. Deze groep is actief en zichtbaar binnen je organisatie. Maak je communicatie naar eindgebruikers persoonlijk en transparant ondanks de afstand.”

8. Je hebt onlangs je Prosci certificering behaald. Welke tips kun je met ons delen?

“Het is bij verandermanagement goed om naar het individu te kijken. Wees je ervan bewust dat niet iedereen hetzelfde is. Verandermanagement doe je samen, je staat er niet alleen voor. Zorg voor heldere en transparantie communicatie. Deel de successen binnen je organisatie, dat werkt motiverend. Deel ook de dingen die niet goed gaan en leer hiervan. Neem eventuele onzekerheden of obstakels weg en biedt medewerkers steun en vertrouwen. Door de aandacht aan de juiste dingen te geven, veranker je de gewenste veranderingen stevig in je organisatie.”

Direct meer weten?

Wil je meer weten over verandermanagement? Laat het Chris Munten weten. Hij deelt graag zijn ervaringen en tips met je. Je kunt Chris bereiken per e-mail chris.munten@advantive.nl of via telefoonnummer +31 6 40231445.

Direct meer weten?

Chris Munten

Chris Munten
Business Solution Manager

Chris.Munten@advantive.nl
 +31 88 2020520
 +31 6 40231445

Meer inspiratie
We delen de highlights van Microsoft Ignite 2019 dag 4. Maak kennis met de nieuwe mogelijkheden van het Power Platform, SharePoint Modern en Teams.Lees meer ›
Met de komst van de nieuwe Microsoft Azure B-serie virtual machines kun je eenvoudig kosten besparen / Azure optimaliseren. We delen in deze blog onze ervaringen met je.Lees meer ›
Hoe waarborg je als organisatie de security en hoe ga je om met security uitdagingen? In deze blog delen we tips voor veilig thuiswerken.Lees meer ›