De jeugd is de toekomst. Maar hoe bepalen we nu wat voor de jeugd de toekomst is? Sluit het huidige schoolsysteem nog wel goed aan op de leerbehoeften van leerlingen? In deze blog neem ik je mee in de veranderingen in het onderwijs en de rol van technologie.
Zo’n 30 jaar geleden leerden we kennismaken met het fenomeen internet. Tegenwoordig is het niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Dat geldt ook voor de jeugd. Bijna alle jongeren vanaf 13 jaar beschikken over een smartphone, maken dagelijks gebruik van social media en zijn digitaler dan ooit.
De digitale transformatie verliep in het onderwijs tot aan de coronacrisis gestaag. De coronacrisis heeft de digitalisering in het onderwijs enorm weten te versnellen. De manier van lesgeven is hierdoor in korte tijd drastisch veranderd. Docenten en studenten hebben in enkele dagen de switch van klassikaal naar onderwijs op afstand weten te maken. Een ongekende prestatie. Voor de een ging dit makkelijker dan voor de ander. Wat hebben we ervan geleerd? En wat betekent dit voor de toekomst van het onderwijs?
Leerlingen worden opgeleid voor banen die er in de toekomst mogelijk niet meer zijn. Er wordt helaas nog steeds te weinig rekening gehouden met de snelheid van technologische ontwikkelingen.
Het is dan ook belangrijk dat het huidige onderwijs aan blijft sluiten bij wat leerlingen nodig hebben om prettig en fijn te leren. Een belangrijk taak voor het onderwijs is dan ook om de jeugd goed voor te bereiden op de dynamische wereld waarin we digitaal leven, leren en werken. Vernieuwing is dan ook noodzakelijk!
De digitale transformatie in het onderwijs draagt hier gelukkig direct aan bij. Het is belangrijk om deze transformatie voort te blijven zetten en te verankeren in het onderwijs.
Veel mensen in het onderwijs worstelen met het onderwijs van de toekomst. Want hoe ziet dan het onderwijs er in 2030 precies uit? En hoe zorgen we voor een betere aansluiting van het onderwijssysteem op de behoeften van de leerlingen?
Een slimme inzet van technologie gaat het onderwijs helpen om de gewenste veranderingen te realiseren. Een goed ICT-beleidsplan is de basis voor succesvol en leuk onderwijs. Laat leerlingen ontdekken waar ze goed in zijn, doen wat ze leuk vinden en met nieuwe technologieën werken. Onze toekomst ligt in hun handen. Faciliteer leerlingen met de techniek van de toekomst en dat hoeft niet duur te zijn. Pas hier ook de manier van leren en onderwijzen continu op aan.
Schoolbesturen en directies staan dan ook voor de mooie uitdaging om het huidige schoolsysteem verder te vernieuwen. Deze vernieuwing gaat verder dan puur digitaliseren. Het vraagt ook om verandering van bijvoorbeeld de manier van lesgeven, de leerstof en de inzet van leermiddelen. Dit kan voor iedere onderwijsinstelling verschillend zijn.
Binnen veel onderwijsinstellingen is hier de afgelopen periode een mooie basis voor gevormd. Het is nu het moment om deze basis verder te verstevigen:
We hebben allemaal ervaren dat het onderwijs een enorme digitale sprong heeft gemaakt. Wat betekent dit voor de toekomst? Staan er in 2030 robots voor de klas? Nee, dat zeker niet. Ik verwacht wel dat we robots in het onderwijs in 2030 inzetten als hulpmiddel om leerlingen direct van juiste informatie te voorzien of specifieke ondersteuning te bieden. In 2030 is de rol van een docent verandert van docent naar coach. Er staan coaches voor de klas die kinderen ondersteunen in hetgeen waar ze goed in willen worden, waar ze blij van worden. De huidige generatie kinderen is gewend aan het gebruik van technologie, omdat ze dit in hun dagelijks leven veel gebruiken. Ook is deze generatie inmiddels gewend aan thuisonderwijs via bijvoorbeeld Microsoft Teams.
Studenten die afgestudeerd zijn, willen graag kennis delen met de nieuwe generatie en op een leuke, maar vooral slimme manier werken aan de jeugd van 2030.
Advantive ondersteunt sinds 2006 onderwijsinstellingen om met de inzet van technologie het onderwijs steeds verder te vernieuwen. We geven dan ook regelmatig inspiratiesessies en gastcolleges onderwijsinstellingen. Ook helpen we je je ICT-beleidsplan ‘roadmap voor het onderwijs’ voor de komende jaren vorm te geven en te verwezenlijken. Mogen we je inspireren?
Een datacenter in Microsoft Azure biedt je maximale flexibiliteit, schaalbaarheid en veiligheid.
Maak kennis met de managed services van Advantive voor de Microsoft omgeving van jouw organisatie.
De moderne werkplek faciliteert prettig en veilig (samen)werken vanuit huis, op kantoor en onderweg.
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |