Het onderwijs in 2030: van docent naar coach

De jeugd is de toekomst. Maar hoe bepalen we nu wat voor de jeugd de toekomst is? Sluit het huidige schoolsysteem nog wel goed aan op de leerbehoeften van leerlingen? In deze blog neem ik je mee in de veranderingen in het onderwijs en de rol van technologie.

Jeugd is digitaler dan ooit

Zo’n 30 jaar geleden leerden we kennismaken met het fenomeen internet. Tegenwoordig is het niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Dat geldt ook voor de jeugd. Bijna alle jongeren vanaf 13 jaar beschikken over een smartphone, maken dagelijks gebruik van social media en zijn digitaler dan ooit.

Traditionele schoolsysteem

We zijn bezig met het opleiden van generalisten, terwijl we voor onze toekomst juist specialisten nodig hebben. Leerlingen worden opgeleid voor banen die er in de toekomst niet meer zijn; er wordt te weinig rekening gehouden met de snelheid van techniek, digitale transformatie.

Het traditionele schoolsysteem sluit niet meer aan bij wat leerlingen nodig hebben om prettig en fijn te leren. Het biedt te weinig mogelijkheden om de jeugd goed voor te bereiden op de dynamische wereld waarin we digitaal leven, leren en werken. Verandering is dan ook noodzakelijk!

Huidige schoolsysteem vraagt om vernieuwing

Veel mensen in het onderwijs worstelen met het onderwijs van de toekomst. Want hoe ziet dan het onderwijs er in 2030 precies uit? En hoe zorgen we voor een betere aansluiting van het onderwijssysteem op de behoeften van de leerlingen?

Een slimme inzet van technologie gaat het onderwijs helpen om de gewenste veranderingen te realiseren. Een goed ICT-beleidsplan is de basis voor succesvol en leuk onderwijs. Laat leerlingen ontdekken waar ze goed in zijn, doen wat ze leuk vinden en met nieuwe technologieën. Onze toekomst ligt in hun handen. Faciliteer leerlingen met de techniek van de toekomst en dat hoeft niet duur te zijn. Pas hier ook de manier van leren en onderwijzen op aan.

Schoolbesturen en directies staan dan ook voor de mooie uitdaging om het huidige schoolsysteem te vernieuwen. Deze vernieuwing gaat verder dan puur digitaliseren. Het vraagt ook om verandering van bijvoorbeeld de manier van lesgeven, de leerstof en de inzet van leermiddelen. Dit kan voor iedere onderwijsinstelling verschillend zijn.

Het onderwijs in 2030: van docent naar coach

Staan er in 2030 robots voor de klas? Nee, dat zeker niet. Ik verwacht wel dat we robots in het onderwijs in 2030 inzetten als hulpmiddel om leerlingen direct van juiste informatie te voorzien of specifieke ondersteuning te bieden. In 2030 is de rol van een docent verandert van docent naar coach. Er staan coaches voor de klas die kinderen ondersteunen in hetgeen waar ze goed in willen worden, waar ze blij van worden. De huidige generatie kinderen is gewend aan het gebruik van technologie, omdat ze dit in hun dagelijks leven veel gebruiken. Ook is deze generatie inmiddels gewend aan thuisonderwijs via bijvoorbeeld Microsoft Teams

Studenten die afgestudeerd zijn, willen graag kennis delen met de nieuwe generatie en op een leuke, maar vooral slimme manier werken aan de jeugd van 2030.

Roadmap voor het onderwijs

Advantive ondersteunt sinds 2006 onderwijsinstellingen om met de inzet van technologie het onderwijs verder te vernieuwen.

Als Microsoft Authorized Education Partner geven we inspiratiesessies en gastcolleges. Ook helpen we je je ICT-beleidsplan ‘roadmap voor het onderwijs’ voor de komende jaren vorm te geven en te verwezenlijken. Mogen we je inspireren?

Wat doen we nog meer?

Modern datacenter

Modern datacenter

Een modern datacenter in Microsoft Azure biedt je maximale flexibiliteit, schaalbaarheid en veiligheid.

Oplossingen

onze oplossingen

Maak kennis met de innovatiekracht en toegevoegde waarde van de Microsoft cloud voor jouw organisatie.

Moderne werkplek

Online vergaderen met Microsoft Teams

De moderne werkplek faciliteert prettig en veilig (samen)werken vanuit huis, op kantoor en onderweg.