TOPdesk en Power BI: maak slim gebruik van je servicemanagementdata

ICT-helpdesks en -servicedesks zijn er niet alleen op gericht om problemen op te lossen, maar ook om te begrijpen hoe en waarom ze zich voordoen. Power BI biedt je hiervoor waardevolle ondersteuning. Stel je voor dat je de data die je elke dag in TOPdesk vastlegt, niet alleen opslaat, maar ook transformeert in waardevolle inzichten. Inzichten die jou helpen beslissingen te nemen die niet alleen je servicedesk, maar ook je serviceprocessen en dienstverlening nog sterker maken. In deze blog deelt onze collega Alyssa Bleize de mogelijkheden van TOPdesk en Power BI met je. Maak kennis met de voordelen en onze aanpak!

Van TOPdesk data naar waardevolle Power BI inzichten

Power BI is een visualisatietool, waarmee je eenvoudig data kunt visualiseren met behulp van rapporten en dashboards. TOPdesk is een servicemanagementtool en biedt organisaties brede ondersteuning voor onder andere ICT-diensten, facilitaire diensten en HR-ondersteuning. Topdesk bevat vaak enorm veel data. Deze data is van onschatbare waarde voor je organisatie. We kunnen alle data die je in TOPdesk vastlegt met behulp van Power BI inzichtelijk maken. Dit biedt je waardevolle inzichten op operationeel, tactisch en strategisch niveau. We hanteren een privacy en security by design aanpak. Dit betekent dat we voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de hoogste security standaarden. Power BI brengt alle data van TOPdesk inzichtelijk met behulp van interactieve rapporten en dashboards. Deze tools stellen je in staat om verborgen patronen te ontdekken, trends te analyseren en concrete actiepunten te benoemen.

TOPdesk en Power BI
Voorbeeld TOPdesk Power BI rapportage

10 voordelen van TOPdesk rapportages met Power BI

Voor iedere organisatie kunnen de voordelen van TOPdesk rapportages anders zijn. Ik heb de 10 belangrijkste voordelen voor je op een rij gezet:

  1. Persoonlijk inzicht: Zie in één oogopslag welke tickets de meeste aandacht nodig hebben, bepaal dagelijks je prioriteit, maak snel de juiste keuzes en krijg nog meer grip op je werkzaamheden.
  2. Diepgaande operationele inzichten: Analyseer de hoeveelheid, typen en opvolging van tickets om efficiëntie te verhogen.
  3. Geoptimaliseerde planning: Krijg inzicht in piekperioden en werklastverdeling, zodat je je team beter kunt plannen en voorbereiden.
  4. SLA prestatie-analyses: Monitor en verbeter hoe goed je voldoet aan de afgesproken servicelevel agreements.
  5. Procesoptimalisatie: Identificeer herhaalde (IT-)problemen en vind oplossingen om toekomstige problemen of storingen te voorkomen.
  6. Procesverbeteringen: Krijg inzichten om serviceprocessen, facilitaire processen, incidentbeheer en verandermanagement te stroomlijnen.
  7. Vergroot medewerkerstevredenheid: Ontdek wat je medewerkers nodig hebben en hoe je hun werkdag kunt verbeteren.
  8. Trendanalyse en voorspellingen: Voorspel toekomstige uitdagingen en kansen door huidige trends te analyseren.
  9. Efficiëntieverbetering: Ontdek inefficiënties in je organisatie en vind manieren om slimmer (samen) te werken.
  10. Strategische besluitvorming: Gebruik datagedreven inzichten om weloverwogen beslissingen te nemen die je bedrijf vooruit helpen.

Snel aan de slag met TOPdesk en Power BI

Benieuwd welke inzichten jouw TOPdesk omgeving je biedt? Onze collega’s kunnen in relatief korte tijd een eerste TOPdesk rapport voor je maken. Ben je enthousiast en wil je meer inzichten? Op basis van een intake en jouw BI wensen kunnen we een goede inschatting maken voor het verwezenlijken van je BI rapporten en dashboards. We houden hierbij rekening met toekomstige ontwikkelingen in TOPdesk. Als TOPdesk nieuwe functies of data-integratiemogelijkheden introduceert, helpen we je om je rapportages verder uit te breiden. Zo groeit jouw datavisualisatie mee met de vooruitgang en nieuwe mogelijkheden in TOPdesk.

De integratie van TOPdesk en Power BI biedt ons waardevolle inzichten, essentieel voor het efficiënt plannen en uitvoeren van onze werkzaamheden. Dankzij Advantive, die al onze TOPdesk-data heeft omgezet in dynamische Power BI-rapporten, kunnen we niet alleen ons dagelijks werk optimaliseren, maar ook onze dienstverlening verder verbeteren." Bart van de Kleut, Manager ICT bij Vekoma

Onze aanpak: afgestemd op jouw organisatie

  • Intake: Samen analyseren we jouw TOPdesk-omgeving en de hoeveelheid data die wordt vastgelegd om een helder beeld te krijgen van jouw data en wensen.
  • KPI’s op maat: Bepaal samen met ons welke KPI’s en rapportages het meest waardevol zijn voor jouw team, afdelingen binnen je organisatie en doelen.
  • Veilige databaseopzet: Jouw data is veilig in een op maat gemaakte SQL-database in Microsoft Azure.
  • Realisatie rapportages en dashboards: We maken je TOPdesk data inzichtelijk met visueel aantrekkelijke en begrijpelijke rapporten en dashboards,
  • Evaluatie en optimalisatie: We nemen de rapportages met je door en optimaliseren deze op basis van jouw feedback.
  • Documentatie & overdracht naar beheer: We documenteren al onze werkzaamheden en zorgen voor een goede overdracht naar beheer.

Direct meer weten?

Wil je meer grip krijgen op je servicedesk activiteiten en jouw dienstverlening nog verder verbeteren? Neem vandaag nog contact op met ons voor een vrijblijvend gesprek en ontdek wat we voor je betekenen door jouw TOPdesk data inzichtelijk te maken in Power BI.

Wat doen we nog meer?

Cloud datacenter

Modern datacenter

Een datacenter in Microsoft Azure biedt je maximale flexibiliteit, schaalbaarheid en veiligheid.

Managed services

onze oplossingen

Maak kennis met de managed services van Advantive voor de Microsoft omgeving van jouw organisatie.

Moderne werkplek

Online vergaderen met Microsoft Teams

De moderne werkplek faciliteert prettig en veilig (samen)werken vanuit huis, op kantoor en onderweg.