Van data naar inzicht: bereid je organisatie voor op het post-coronatijdperk

Voor veel organisaties is er een onwerkelijke tijd aangebroken. De coronacrisis raakt iedere organisatie. Wat de impact op de economie is, is nog onzeker. Toch is het goed om na te denken over de tijd na de crisis. Hoe bereid je je organisatie voor op het post-coronatijdperk? En hoe kan jouw bedrijfsdata je hierbij helpen?

Jouw bedrijfsdata als solide basis

Veel ondernemers bereiden zich voor op de tijd na corona. Maar het is lastig inschatten hoe het post-coronatijdperk er voor je organisatie uit komt te zien.

Gelukkig beschikt je organisatie over waardevolle (bedrijfs)data. Deze data geven je waardevolle inzichten. Het laat je zien welke diensten, producten en/of aanpak jouw organisatie heeft laten groeien. Ook maakt het trends voor je inzichtelijk.

Deze informatie bied je een solide basis om je succesfactoren (nog) beter te benutten en/of om je bedrijfsstrategie verder aan te scherpen. Het begint met het stellen van de juiste vragen.

Voorbeelden

  • Hoe kun je de kosten binnen je organisatie reduceren en op welke gebieden?
  • Welke processen kunnen we verder optimaliseren?
  • Naar welk product of dienst is er per maand de meeste vraag?
  • Via welk kanaal vindt per maand de meeste verkoop plaats?
  • Hoe zorg je voor een optimale verdeling van je online en offline marketingbudget?
  • Welke klanten dragen het meeste bij aan ons succes?
  • In welke sectoren blinken we uit?
  • Wanneer loopt een machine risico om kapot te gaan (preventief onderhoud)?
  • Wanneer en waar verkoopt een bepaald product (voorraadbeheer)?
  • Wat is het verwachte ziekteverzuim binnen onze organisatie?
  • Het voorspellen van fraude.

Van data naar inzicht naar houvast

Door verschillende databronnen te combineren, kom je vaak tot waardevolle inzichten. Het helpt de verschillende afdelingen binnen je organisatie om effectiever en succesvoller (samen) te werken. Het draagt vaak ook direct bij aan de klanttevredenheid.

Wat is data science?

Data science helpt je om bijvoorbeeld te bepalen welke (potentiële) klanten je met welk product of dienst via welke aanpak op welk moment het beste kan benaderen. Deze inzichten bieden je in het post-coronatijdperk houvast en stuurinformatie.

Data science in 6 stappen

  1. Het bedrijf leren kennen: relevante vragen stellen, doelen definiëren en bedrijfsprobleem ontdekken.
  2. Voorbewerken van de data: fouten/missende waarden verwijderen.
  3. Analyseren van de data.
  4. Machine learning algoritme toepassen: een algoritme die op basis van historische data de toekomst kan voorspellen.
  5. Visualiseren van de nieuwe inzichten.
  6. Deze nieuwe kennis toepassen in de praktijk.

Meer weten over data science?

Wil je weten hoe onze consultants je kunnen helpen om jouw (bedrijfs)data te transformeren in waardevolle inzichten en voorspellingen? Wil meer weten over data en BI? Neem dan gerust contact met ons op.

Wat doen we nog meer?

Modern datacenter

Modern datacenter

Een modern datacenter in Microsoft Azure biedt je maximale flexibiliteit, schaalbaarheid en veiligheid.

Oplossingen

onze oplossingen

Maak kennis met de innovatiekracht en toegevoegde waarde van de Microsoft cloud voor jouw organisatie.

Moderne werkplek

Online vergaderen met Microsoft Teams

De moderne werkplek faciliteert prettig en veilig (samen)werken vanuit huis, op kantoor en onderweg.