Maak kennis met Pieter Kops

1. Wil je jezelf even kort voorstellen?

“Ik ben Pieter Kops, 52 jaar en ik woon in België in de buurt van Turnhout. Ik ben op 1 januari 2019 bij Advantive gestart als teamlead van het productivity team. Ik werk al ruim 20 jaar in de ICT. Sinds 2007 richt ik me volledig op SharePoint / Microsoft 365. Dat doe ik nu nog steeds met heel veel plezier!”

2. Wat vind je zo mooi aan SharePoint?

“Eigenlijk wilde ik in 2007 met Microsoft stoppen. Ik vond Linux en Apple veel mooier. In die tijd haalde een collega me over om toch naar SharePoint te kijken. En toen was ik meteen overstag. Het is gewoon een prachtige oplossing met ongekende mogelijkheden. Ik heb de afgelopen jaren alle ontwikkelingen meegemaakt. Ik heb drie interessegebieden: migraties, adoptie en business process automation. Daar blijf ik mezelf ook continu in verder ontwikkelen.”

3. Wat is jouw rol als teamlead?

“Ik voel me lid van het team; ik ben niet de baas. Ik vind het geweldig om voor nieuwe opdrachten de juiste mensen op te lijnen en te kijken welke kennis en personen het beste bij de opdracht én opdrachtgever passen. Ik weet mensen met elkaar te verbinden en goede connecties te leggen. Daarnaast sta ik altijd voor iedereen in mijn team klaar. Ze kunnen bij mij met zowel zakelijke als privé uitdagingen en vragen terecht. En dat kan op ieder moment van de dag.”

4. Waar ben je trots op?

“Mijn team! Stuk voor stuk zijn het kanjers. Als ik mijn team bij klanten presenteer, ben ik echt heel trots op alle teamleden. We zijn een hecht team van specialisten. We weten samen de mooiste opdrachten voor klanten neer te zetten. De sfeer is goed en we werken met plezier voor onze klanten.”

5. Hoe zorg je ervoor dat jouw team blijft innoveren?

“We hanteren bij Advantive het principe ‘Eat your own dog food’. We gebruiken zelf de nieuwste Microsoft toepassingen, die we later bij onze klanten inzetten. Ik motiveer iedereen in mijn team om iedere maand tijdens een pizzasessie een presentatie te geven over nieuwe ontwikkelingen binnen zijn specialisme. Daar komen vaak hele goede dingen uit voort. Bovendien weten we zo precies wie over welke specialistische kennis beschikt. Dit helpt ons om continu te innoveren en nieuwe toepassingen succesvol bij onze klanten te introduceren. Daarnaast houdt ieder teamlid zijn basiscertificeringen op orde en breidt hij deze uit met 1 of meer Microsoft 365 specialisatie(s) naar keuze. We zijn voor onze klanten niet voor niets kennispartner op het gebied van Microsoft technologie.”

6. Wat is typerend voor Advantive?

“Ik vergelijk Advantive weleens met Google. Je krijgt bij Advantive de ruimte om te innoveren. Dit wordt ook aangemoedigd. En daarnaast is het gewoon fijn om bij Advantive te werken. De sfeer is goed. Er wordt veel gelachen. Wat Advantive mooi maakt, is dat er geen hiërarchie is en geen dichte deuren zijn. Je kunt bij iedereen naar binnen stappen en alles tegen elkaar zeggen. Ook al heeft iemand het druk, er wordt altijd tijd voor je gemaakt. Tenslotte gaat Advantive niet voor een klant-leverancier relatie, maar voor een echt partnership. Ook dat past precies bij mijn manier van denken en werken.”

7. Waarom heb je destijds voor Advantive gekozen?

“Dat is toch wel de sfeer en de klik geweest. Als SharePoint consultant kun je overal terecht. Mij gaat het om de goede sfeer en een fijn team om mee samen te werken. Dat heb ik vanaf dag 1 bij Advantive gevonden.”

8. Wat zijn je toekomstplannen?

“Ik ben erg tevreden. Advantive groeit en dat geldt ook voor mijn team. We willen graag het team met twee nieuwe collega’s versterken. Het is wel belangrijk, dat onze toekomstige collega’s goed in het team passen. We hebben nu zo’n fijne sfeer in het team. Door de goede sfeer presteren we ook goed. Dit merk je niet alleen in mijn team, maar dit geldt voor Advantive in het algemeen. En we blijven niet onopgemerkt. Bedrijven weten ons goed te vinden. Dat vind ik geweldig!”