Hoe bereid je je organisatie voor op het post-coronatijdperk?

Voor veel organisaties is er een onwerkelijke tijd aangebroken. De coronacrisis raakt iedere organisatie. Wat de impact op de economie is, is nog onzeker. Toch is het goed om na te denken over de tijd na de crisis. Hoe bereid je je organisatie voor op het post-coronatijdperk? En hoe kan jouw bedrijfsdata je hierbij helpen?

Jouw bedrijfsdata als solide basis

De economische verwachtingen voor 2020 waren positief. In een aantal sectoren was de groei zelf ongekend met een ‘war for talent’ als gevolg. Veel ondernemers bereiden zich nu al voor op de tijd na corona. Maar is het nu lastig inschatten hoe het post-coronatijdperk er voor je organisatie uit komt te zien.

Gelukkig beschikt je organisatie juist nu over waardevolle (bedrijfs)data. Deze data geven je waardevolle inzichten. Het laat je zien welke diensten, producten en/of aanpak jouw organisatie de afgelopen heeft laten groeien. Ook maakt het trends voor je inzichtelijk. Deze informatie bied je een solide basis om je succesfactoren (nog) beter te benutten en/of om je bedrijfsstrategie verder aan te scherpen. Het begint met het stellen van de juiste vragen.

Voorbeelden

  • Hoe kun je de kosten binnen je organisatie reduceren en op welke gebieden?
  • Welke processen kunnen we verder optimaliseren?
  • Naar welk product of dienst is er per maand de meeste vraag?
  • Via welk kanaal (website, app, accountmanagement) vindt per maand de meeste verkoop plaats?
  • Hoe zorg je voor een optimale verdeling van je online en offline marketingbudget?
  • Welke klanten dragen het meeste bij aan ons succes?
  • In welke sectoren blinken we uit?
  • Wanneer loopt een machine risico om kapot te gaan (preventief onderhoud)?
  • Wanneer en waar verkoopt een bepaald product (voorraadbeheer)?
  • Wat is het verwachte ziekteverzuim binnen onze organisatie?
  • Het voorspellen van fraude.

Van data naar inzicht naar houvast

Door verschillende databronnen te combineren, kom je vaak tot waardevolle inzichten. Het helpt de verschillende afdelingen binnen je organisatie om effectiever en succesvoller (samen) te werken. Het draagt vaak ook direct bij aan de klanttevredenheid.

Wat is data science?

Data science helpt je om bijvoorbeeld te bepalen welke (potentiële) klanten je met welk product of dienst via welke aanpak op welk moment het beste kan benaderen. Deze inzichten bieden je in het post-coronatijdperk houvast en stuurinformatie.

Data science in 6 stappen

  1. Het bedrijf leren kennen: relevante vragen stellen, doelen definiëren en bedrijfsprobleem ontdekken.
  2. Voorbewerken van de data: fouten/missende waarden verwijderen.
  3. Analyseren van de data.
  4. Machine learning algoritme toepassen: een algoritme die op basis van historische data de toekomst kan voorspellen.
  5. Visualiseren van de nieuwe inzichten.
  6. Deze nieuwe kennis toepassen in de praktijk.

Meer weten over data science?

Wil je weten hoe onze consultants je kunnen helpen om jouw (bedrijfs)data te transformeren in waardevolle inzichten en voorspellingen? Neem dan gerust contact met ons op.

Meer informatie

Meer inspiratie
CEO/CFO fraude is een steeds groter wordend probleem. Wat is CEO/CFO fraude nu precies en hoe kun je het voorkomen? Onze collega Willemjan van Laarhoven geeft je in deze blog een update en tips.Lees meer ›
Hoe vaak back-up je jouw gegevens? Zijn jouw gegevens veilig in Office 365 bij eventueel verlies? We geven je advies en tips voor Office 365 back-up.Lees meer ›
Hoe beheer je slim en veilig je on-premises en cloudomgeving? Dit stappenplan biedt je concrete adviezen en inspiratie.Lees meer ›