Samenwerking Gemeente Zwolle en Advantive

Zwolle, een bruisende en veelzijdige Hanzestad met 130.000 inwoners, zet zich dagelijks met ruim 1.000 collega’s in voor een bloeiend, groeiend en vitaal Zwolle. Deze collega’s krijgen de ruimte om met hun werk het verschil te maken, waarbij ICT een belangrijke, ondersteunende rol speelt. Laurens Nijssen en Wesley Dunnink, beide functioneel beheerder Microsoft 365 bij Gemeente Zwolle, hebben afgelopen jaar samen met Advantive het volledige Service Management Information Center (SMIC) van SharePoint 2013 naar Microsoft 365 gemigreerd. In dit interview delen ze hun aanpak en ervaringen.

Wat was de aanleiding van dit project?

Laurens Nijssen: “Ons Service Management Information Center (SMIC) was nog gebaseerd op SharePoint 2013, een versie die Microsoft niet langer ondersteunde. Voor diverse workflows gebruikten we software die licentiekosten met zich meebracht. Daarom besloten we SMIC naar Microsoft 365 te migreren voor een duurzamere oplossing. We hebben de workflows geoptimaliseerd met Power Automate, wat zowel een kostenbesparing als applicatierationalisatie opleverde. Bovendien wilden we het voor collega’s makkelijker maken om storingsmeldingen te registreren. Hiervoor ontwikkelden we samen met Advantive een app voor het vastleggen van storingsmeldingen en werkactiviteiten. Het eindresultaat is een toekomstgerichte, goed beheerbare SMIC, die gebruikmaakt van de nieuwste technologische ontwikkelingen.”

Wat houdt SMIC precies in?

Laurens Nijssen: “SMIC is een team van 60 tot 70 collega’s in het fysieke domein, verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van alle assets in de stad. Denk aan een lekkende wastafel in een gemeentepand, hoogwater bij de IJssel of een storing aan een brug of poort. Voor al dit soort zaken worden storingsmeldingen vastgelegd in SMIC. Er is ook een automatische toewijzing van beschikbare monteurs en dat hele proces, wat bedrijfskritisch is voor de gemeente, is volledig gemigreerd naar het Microsoft 365-platform, ondersteund in de vorm van een app die door meerdere business units wordt gebruikt. Denk aan de facilitaire servicedesk, het klantcontactcentrum, SMIC-medewerkers en het secretariaat. Het is eigenlijk één grote hub waar meerdere afdelingen en collega’s gebruik van maken om hun werk te kunnen doen. Zo zorgen ze er samen voor dat alles in de stad blijft draaien!”

Wat heeft het succes van het project bepaald?

Wesley Dunnink: “We beseften van tevoren dat we voor een groot en complex project stonden. Met een strakke planning en heldere doelen waren we goed voorbereid. De samenwerking met Advantive, gekenmerkt door effectieve communicatie en een gedeelde werkstijl, was cruciaal voor ons succes. Hun snelle en flexibele benadering speelde een grote rol. De intensieve afstemming met de eindgebruikers van de gemeente Zwolle was essentieel om hun behoeften nauwkeurig te vertalen naar technische oplossingen. Dankzij deze gezamenlijke inspanning en de fijne ondersteuning van Advantive hebben we het project met succes afgerond.”

De samenwerking met Advantive verliep vanaf het eerste moment perfect.”

Hoe was de samenwerking met Advantive?

Wesley Dunnink: “We zijn zeer tevreden over Advantive. De consultants waren altijd beschikbaar en reageerden snel. Hun proactieve aanpak en kennis waren een grote meerwaarde voor het project.”

Laurens Nijssen vult aan: “Misschien zit daar ook wel de oneliner: ‘underpromise, overdeliver’ in verstopt. Hun werkwijze paste bij ons, zo werken wij ook. We zijn echt in positieve zin verrast door hun aanpak, kennisniveau en manier van samenwerken. De expertise van Advantive was een perfecte aanvulling op ons team.”

Waar zijn jullie enthousiast over?

Laurens Nijssen: “De livegang was een prachtig moment! Het was ook leuk om met de consultants van Advantive samen te werken. Het is fijn dat je ook op persoonlijk vlak een goede klik hebt. Ook al was Advantive dienstverlenend voor ons, er was ook humor over en weer. Dat zorgde voor een leuke werkdynamiek. We begrepen elkaar gewoon.”

De consultants van Advantive zijn technisch een stuk verder dan wij, maar er was een enorm goede klik. We hebben lekker gewerkt met z’n allen!”

Wat adviseer je andere organisaties als ze met het ontwikkelen van een app aan de slag willen?

Laurens Nijssen: “We zijn bedreven in Power Automate en hebben Power Apps uitgeprobeerd, maar vonden de leercurve steil. Voor bedrijfskritische apps adviseren we specialistische kennis in te huren. Onze ervaring met Advantive was waardevol; hun expertise vulde ons aan, bracht nieuwe inzichten en inspireerde ons met de mogelijkheden van Power Apps, wat significant bijdroeg aan het projectresultaat en toekomstige toepassingen binnen onze organisatie.”

Gemeente Zwolle logo

Wat doen we nog meer?

Microsoft Copilot

Copilot training

Maak kennis met de mogelijkheden van Microsoft Copilot en zet jouw organisatie met AI op voorsprong.

Managed services

onze oplossingen

Maak kennis met de managed services van Advantive voor de Microsoft omgeving van jouw organisatie.

Moderne werkplek

Online vergaderen met Microsoft Teams

De moderne werkplek faciliteert prettig en veilig (samen)werken vanuit huis, op kantoor en onderweg.